Van noord naar zuid - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

20 Juli 2013 | Indonesië, Bukittinggi

Kees op het noordelijk halfrond en ik op het zuidelijk. Gescheiden door de evenaar. 
Hoewel al eerder ten zuiden van de evenaar geweest voelt dit wel speciaal. Daadwerkelijk eroverheen stappen.

Maar voordat we daar waren hadden we twee lange dagen reizen achter de rug, met wederom een overnachting in een prachtig hotel. 
De reizen zijn absoluut geen straf. Onderweg stoppen we vaak, Ido, de reisleider, weet erg veel van streek en geschiedenis en de route is boeiend.
Hoewel af en toe lijkt het wel op dat programma "dangerous roads" (voor wie het kent.)
Het verkeer is een bijzonder fenomeen. Lang niet zo gestresst als in Nederland en zeker niet zoals in China of Nepal. Hier blijft men heel rustig, houdt in als er ingehaald wordt, geeft elkaar signalen als het kan en hoewel de brommers halsbrekende toeren uithalen, gaat het erg gemoedelijk en voel ik me bij onze chauffeur erg veilig. 

Bijzondere stop was bij een kruiden/groententuin, waar ze een gedresseerde aap kokosnoten uit de boom lieten halen. Beetje zielig wel, maar hij werd wel beloond met een noot.
Allerlei indische kruiden geproefd, geroken en gezien.

Onderweg zie je overal sawa's en in de huisjes aan de kant van de weg is veel bedrijvigheid. Iedereen heeft wel een of ander kleine onderneming. Het maken van gula djawa (suiker uit de suikerpalm) en rijst drogen, midden op de weg. Verkoop van Dorians ( een rare, niet bijzonder lekkere, kleverige vrucht), verkoop van kaneel of kruidnagel etc. En goudzoeken in de rivier. Helaas gebruiken ze daarbij nogal wat kwik, wat zo in de rivier spoelt.
De mannen in nederland hebben het toch echt minder goed voor elkaar dan hoer. Overal zie je vrouwen druk in de weer in de velden, aan het wassen of als verkoper op de markt. En de mannen liggen of zitten bij elkaar, drinken thee, roken een sigaretje en voeren ogenschijnlijk interessante gesprekken. ....... Het wordt tijd voor een feministische revolutie!

Tegen de avond aangekomen in Bukittinggi en inderdaad Maarten, een prachtige omgeving. De door aardverschuivingen ontstane kloof, het Karbauwengat, is indrukwekkend. 
Deze streek is weer bijna 100% islamitisch en dat is goed te merken. Op zo'n beetje elke straathoek is een moskee met bijbehorende akoestische begeleiding.
In de restaurantjes mogen overdag alleen toeristen komen, wat een ware tantaluskwelling moet zijn voor de koks en obers die zelf niet mogen eten overdag. Maar 's avonds barst het los en verandert de stad in een, met overheerlijk verleidelijke geuren, levendige stad.

Ook een dierentuin bezocht die in niets lijkt op de westerse dierentuinen. Maar wel oog in oog gestaan met een sumatraanse tijger, met een hek ertussen....ddww.

Vanmiddag nog iets heel speciaals, maar daarover later.

  • 20 Juli 2013 - 10:48

    Rita:

    Dag lieverds,
    wat weer een heerlijk verslagje,
    hier ook alles fijn:
    ontmoeting in het Roder bos met een man die zijn vogel uitliet!
    vertel ik je later want de papagaai heette Jeanne! echt waar,
    en een gesprek in het bos met Johannes de Loper,
    ook echt waar,
    en een maaltje verse peultjes uit de tuin geplukt,
    en het is zomer hier,
    ondertussen verdiep ik me in de Advaita filosofie,
    en geniet ik mateloos van de pracht door de vlinderkijker,
    ik reis met jullie mee!
    liefs ook van Rob,
    xRita

  • 20 Juli 2013 - 12:26

    Maartrn:

    Het is zoals je zegt,in het ogenschijnlijk chaotische verkeer zit wel degelijk een soort systeem en ook ik voel me daar altijd redelijk veilig bij.
    Hopelijk gaan jullie vanuit Bukittinggi ook nog naar het wonderschone meer van Maninjau, de weg daar naar toe met al z,n haardspeldbochten is bijzonder spectaculair en ach dan heb je daar ook nog de Haraukloof,waar je van die prachtige wandeltochten kunt maken.

    En.........de durian is wel degelijk heerlijk,dat vind ik althans,edoch de meningen daar over zijn zeer verdeeld[smells like hell taste like heaven is een vaak gehoorde uitspraak] Heb je trouwens de mangistan al gegeten? Jullie hebben al veel gedaan,maar heel Java komt nog en dan als toetje ook nog es Bali,dus voorlopig zit je goed.

    Probeer je nog iets van de bahasa op te pikken? Grammaticaal niet heel ingewikkeld,meer een kwestie van stampen zal ik maar zeggen.
    Ga gewoon door met genieten en laat je niet afleiden door de Korangebeden,die ook weer over heel Java zullen schallen. Later heel veel later op Bali ben je daar weer van af,maar Java het hart van Indonesie heeft daarnaast zo veel te bieden vooral ook voor ons de Belanda,s.

    Groet en ik kijk weer uit naar het volgende verslag,maarten

  • 20 Juli 2013 - 18:28

    Marcel:

    Mooi verhaal.
    Ik herinner me de dorian vrucht als een ongelooflijk stinkende vrucht maar hartstikke lekker als ie rijp wordt gegeten.
    Wat ik bijzonder apart vond is dat ik in New York op de Chinese markt aldaar een geprepareerde dorian kon kopen. (heb ik niet gedaan, want reuk zegt alles ;-)) maar desalniettemin het bijzondere ritueel van de schoonmaak terplekke op de gevoelige digitale plaat vastgelegd.
    Er is ook nog een Thais dorian verhaal maar dat vertel ik je later wel een keertje (verhaal bevat Thaise soldaten)
    Groet, Marcel

  • 20 Juli 2013 - 18:32

    Marcel:

    Ik lees net maartrn's verhaal. Daar sluit ik me bij aan, waarbij gezegd dat de beschrijving "smells like hell taste like heaven" boekdelen schrijft.
    Ik raad je derhalve aan om met gesloten neus de dorian TOCH te proeven (deed ik ook, verhaal volgt later). Men schrijft er niet voor niets over toch....?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanne

Binnenkort gaan we naar Indonesie. Mits een beetje wifi-vriendelijk, komen hier weer regelmatig reisverlslagen te staan.

Actief sinds 05 Juli 2010
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 39355

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 14 Augustus 2015

Vietnam & Cambodja

11 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

Indonesië!

16 December 2011 - 08 Januari 2012

Patagonië

07 Juli 2010 - 31 Juli 2010

Jeanne & Kees in China, Tibet, Nepal.

Landen bezocht: