vaarwel Java - Reisverslag uit Banjar Bunutpanggang, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu vaarwel Java - Reisverslag uit Banjar Bunutpanggang, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

vaarwel Java

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

04 Augustus 2013 | Indonesië, Banjar Bunutpanggang

Vaarwel Java, hallo Bali.
We doen zo veel en komen op zoveel verschillende plaatsen dat ik soms niet meer weet wat we precies gedaan hebben de vorige dagen.

De foto's frissen mijn geheugen dan gelukkig weer op!
In Kalibaru waar het goed toeven was zeiden we de bus voor even vaarwel en stapten in jeeps. Geen overbodige luxe want we gingen door de jungle, dwars door riviertjes en over hele hobbelige wegen naar Sukamade.

Onderweg was er weer ontzettend veel te zien. Maar 's ochtends eerst de in Wonosobo op de kop getikte pluutjes uitgeprobeerd want het hoosde!
Toch niet voor niets gekocht!
Gelukkig bleef het bij die ene stevige bui en brak de zon weer door.
Precies op tijd voor de lunch op een bounty-beach. Pichnickend en voetje badend genoten van de sandwich, het uitzicht en de branding.

En toen door een oorspronkelijk stukje jungle wandelen. En we hoopten natuurlijk op de neushoornvogel. En die heeft ons niet teleurgesteld. Regelmatig trokken koppeltjes boven ons voorbij en er zat er zelfs een ons te bekijken! Net als de zwarte apen die van boom naar boom flitsten of de vliegende hond die pas bij schemer hoorde te verschijnen.

Het onderkomen was eenvoudig en speciaal voor Jan en Arie: het was bijna net zo erg als het strafkamp in Torres met dit verschil: we hadden een 5- persoons slaapzaaltje voor onszelf.... Ddww. Met koude douche. Ddwn!

Toen het donker was gingen we per jeep hobbel de bobbel naar het strand om zeeschilpadden te zien. Eerst in "The nursery" waar ze eieren uitbroeden en vervolgens de schildpadjes zsm weer terug zetten.

Toen moesten we op het strand, in het pikkedonker onder een indrukwekkende sterrenhemel wachten (zit het steelpannetje nou ondersteboven?). Minuten, een uur? Geen besef van tijd meer.

Op een gegeven moment mochten we gaan lopen. Met alleen de branding als herkenning en voor de niet nachtblinden af en toe een spoor waar een zeeschildpad het stand op was gekropen.
Licht zou de schilpadden ontregelen en terug doen keren naar zee.

Na wat een eindeloze struikel-ploetertocht over het strand leek, kwamen we bij een eieren leggende zeeschildpad aan. Het verbaasde me dat we zo dichtbij mochten komen. Na de eerste eieren mocht er een lamp aan en konden we fotograferen. Enerzijds prachtig, anderzijds vond ik het wel een beetje voyeuristisch, al verzekerde de gids ons dat de schildpad er niet veel van merkte en het geen kwaad kon. De moederschildpad was ruim een meter lang en 120 tot 130 jaar oud.
160 eieren werden gelegd en de rangers verzamelden de eieren om ze mee te nemen naar de nursery. Anders zouden te veel eieren door roofdieren weggehaald worden en de soort bedreigd raken. Op deze manier hopen ze uitsterven te voorkomen.

Volgende ochtend weer in de jeeps en de bedoeling was weer een strandwandeling te maken, onderweg naar de Ferry. Helaas kregen we jeeppech en na creatieve doch vruchteloze pogingen om een sleepkabal te maken, moesten we een jeep achterlaten en alles en iedereen in twee jeeps proppen. Ook weer een ervaring!

En nu vertoeven we op het tropische, rustige, kleurrijke Bali. In een fantastisch resort. Pilsje aan de bar in het zwembad; 't kon minder....
Met veel vogels zodat ik als VIO weer m'n lol op kan.

En net als Arie ben ik nu ook verkocht qua onderwatergebeuren. We hebben vanmorgen nl. gesnorkeld. Voor Kees en mij een debuut. Wat een pracht daar tussen het koraal. Zowaar een papagaaivis gespot. Twee V's in één klap! Volgende keer toch een onderwatercameraatje mee!

Nu nog 3 nachten op Bali en dan zit het er weer op....zucht.
Ook wel weer zin om naar huis te gaan, al heeft deze vakantie mij beslist niet te lang geduurd.

Voor Maarten: we zitten in Levina in het Aditya beach resort. Pal aan zee.
En over de Bromo vliegen.... Lijkt me fantastisch. Wie weet over drie dagen?
Ten slotte voor nu: Mooi dat de FC heeft gewonnen... en hopelijk is in nederland de temperatuur weer iets normaler.

• 04 Augustus 2013 - 18:51

Ina:

Lieve Jeanne en Kees, wat lijkt e dat eindeloos om onder die sterrenhemel te zitten en die schildpadden te zien. En de onderwaterwereld! Geniet nog maar even van Bali en de stranddagen. Goede reis terug en liefs, Ina

• 04 Augustus 2013 - 18:51

Ina:

• 04 Augustus 2013 - 22:19

Maarten:

Na alle belevenissen op Sumatra en Java nu dus Bali.Ik kan me voorstellen,dat je amper meer weet wat je gisteren laat staan eergisteren ook nog maar weer deed,maar je hebt je foto,s,je hebt je verslagen en ook Kees zal z,n herinneringen hebben en ik weet dan ook zeker,dat jullie het nog veel over deze veelbewogen reis zullen hebben.
    Je kunt je nog zo voorbereiden op een reis,maar de werkelijkheid is toch altijd weer anders. Bedenk es hoe dat voor je Vader moet zijn geweest,natuurlijk was dat ook niet een vakantie,maar in veel opzichten was het toch ook een groot avontuur en als je dan nog es mensen spreekt,die dat hebben meegemaakt hoor je dat het uiteindelijk een van de meest belangrijke periodes in hun leven is geweest.

Goed jullie hebben er het een en ander van mee gekregen en wat mezelf betreft kan ik zeggen,dat ik jouw verslagen met grote gretigheid heb gelezen. Dank daar voor.

Bali is een goede afsluiting vind je ook niet. Lovina is leuk en relaxed,maar Bali heeft nog zo heel veel meer te bieden en eigenlijk zou ik je nog veel ideetjes willen doorgeven,maar ik hou me in. Geniet maar lekker van deze laatste dagen op Indonesische bodem.
    Een tip nog: Mocht je de tijd nog hebben dan is het heel leuk om naar Munduk met z,n fantastische rijstvelden te gaan,Munduk ligt op een niet al te grote afstand van Lovina en dat is dus nog gemakkelijk te doen.
    Ik kan me ook voorstellen,dat je niets meer hoeft en relaxen bij Adytia is ook helemaal nog niet zo,n gek idee.

Geniet nog even en hou het vast he, groet maarten