Geur en kleur en batakcultuur - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Geur en kleur en batakcultuur - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Geur en kleur en batakcultuur

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

16 Juli 2013 | Indonesië, Samosir

Tobameer
Net gezwommen in het Tobameer.
We zijn aangeland op Samosir. En het komt hier dicht in de buurt van het paradijs. Samosir is een schiereiland in het Toba meer, het grootste kratermeer in Azie. En wij zitten dan weer op het schiereilandje Tuktuk. Het is hier werkelijk prachtig. En wat een uitzicht!
De tocht gisteren was boeiend. We zijn in traditionele Batakdorpen geweest waar bijzondere huizen staan. En bijzondere mensen. Onderweg kwamen we langs een pruimende 80- jarige (zie foto). Van de Siryhpruim, kalk en tabaksbladeren maakte ze een balletje waar ze heerlijk op ging kauwen.
In een Karo-Batakdorp mochten we binnen in een traditioneel batakhuis. De kleinzoon kwam net thuis van school en alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, ging hij pontificaal voor het raam staan plassen.

Heel speciaal was het restaurant in de vorm van een vis dat we passeerden, decor in de dramatische documentaire "The act of Kiling" die we vlak voor vertrek hadden gezien.

Vanochtend hebben we weer een nieuwe vorm van vervoer ervaren. Met de hele groep in de laadbak van een oude truck. Heel gaaf. En uiteraard waren we weer een bezienswaardigheid. Rare toeristen. De truck zette ons af in de bergen en we zijn dwars door de rimboe teruggelopen. Koffieplanten, kruidnagel, pindaplanten, djahé etc. Weer mooie dorpjes, een schooltje en een picknick met nasi en saté. Als toetje belandden we temidden van een Batak-trouwerij. Een ware happening en je bent er van harte welkom. Volgens een bepaald ritueel vinden er allerlei ceremonies plaats. Het was een superdag.
Tot nu toe vinden we het geweldig. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en open. Wat voor Nederlanders natuurlijk ook niet onbelangrijk is : de prijzen. We eten hier gemiddeld voor 5 tot 8 euro per persoon, incl. drankjes. Het enige wat aardig duur is, is bier. En laat dat nou net het enige alcoholische drankje zijn dat er is..... Maar goed, duur is relatief.
Overigens, van de Ramadan is op Samosir niets te merken. Ze zijn hier overwegend christelijk.
In ons vorige verblijf werden we om 5 uur gewekt door helder, doch op dat tijdstip iritant gezang, om de islamieten op te roepen zodat ze nog even konden eten voordat de vastenuren begonnen. Op Java zal het ook wel weer meer aanwezig zijn.
Morgen geen programma, beetje lekker niksdoen. Overmorgen verder.

• 16 Juli 2013 - 20:37

Marcel:

Mooi Jeanne, leuk verslag. Al in de sporen van ons pa?
    Laat even per prive mail weten.
    Zeg tegen Kees, dat de onze Groninger nog steeds op 2 staat. Super geweerd in Gap en op de Mont-Ventoux. Voor ons bekend gebied en ook wel mooi toch?

• 16 Juli 2013 - 21:12

Maarten:

Goed te horen,dat jullie het zo naar de zin hebben op Sumatra.
    Zo veel moois al gezien en zo veel moois zit er ook nog aan te komen,ik vermoed of ik weet het eigenlijk wel zeker,dat jullie ook nog naar de Minang Kabau landen met Bukittinggi gaan en ik kan je nu al zeggen,dat de reis daar naar toe ook weer wondermooi is en ook het gebied zelf is van een ongekende schoonheid.
    Rudy Kousbroek is op Sumatra geboren, heeft er z,n jeugd doorgebracht en hij heeft z,n hele verdere leven heimwee gehouden van dit eiland en dat is in veel opzichten niet zo moeilijk voor te stellen.

Er zit nog veel moois aan te komen voor jullie,laat het ons weten als je de kans hebt en heb het goed met z,n allen.

Hier volop zomerse dagen en eenieder verheugt zich hier over.
    groet,maarten