Zuidelijkste stad op vasteland - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Zuidelijkste stad op vasteland - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Zuidelijkste stad op vasteland

Door: jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

29 December 2011 | Chili, Punta Arenas

We zijn momenteel op het zuidelijkst mogelijke stadje op het vasteland in Chili. Het waait nog steeds behoorlijk, maar het begint te wennen. Met een lijnbus ( gelukkig met toilet aan boord) van Natalis naar Arenas gereden. Weer uitgetrekte vlakten en heel veel schapen onderweg.
Het stadje is verrassend leuk met een prachtig kerkhof. Vanmiddag lekker geslenterd en rustig aan gedaan. Ook wel eens prettig. Straks krab eten en morgen weer vroeg op pad voor een dagreis ( met stops) naar Ushuaia. We nemen dan de pont over de Straat van Maggelaan. En daar kan het behoorlijk spoken.

Toen we gisteren weggingen uit Torres del Paine, bleek daar een flinke brand te woeden in het pak. Met die vreselijke wind grijpt dat heel snel om zich heen en we konden het van kilometers ver zien. De wandelaars die een rondje park doen in 7 dagen ( met bepakking) konden niet verder en moesten dezelfde lange weg terug. Heel sneu.
Vandaag zagen we toevallig op TV wat een ramp het is. 400 toeristen zijn geevacueerd. Op de foto de brandweermannen die niet anders kunnen dan met spades de schade proberen te beperken. Vliegtuigen kunnen waarschijnlijk door de harde wind niet ingezet worden.

De foto's zijn van de afgelopen dagen. Torres del Paine en Natalis. Misschien zijn onze bruine koppen te zien. Vraagt straks natuurlijk iedereen of we op ski- vakantie zijn geweest. Nee dus!
PS.Gisteravond nog midden in een grote oploop beland vanwege het kampioenschap van Chili. Dikke lol o het plein. Vlaggen, champagne, vuurwerk. Uitzinnige mensen. Het was leuk.

• 29 December 2011 - 22:15

Truus:

Hallo Jeanne en Kees,
    Mooi hoor... al die sneeuw en grillige bergen... Is Kees goed opgeknapt?
    Wij lezen en kijken met jullie mee. Leuk jullie weblog!
    Hier is alles prima. We hebben tijd om een beetje ons huis aan te pakken / op te kalefateren. We hebben Bram vandaag weer thuis gezien (heerlijk!). Hij kwam terug uit Finland, waarhij met 'zijn schoonfamilie' Kerstmis vierde.
    Ik ben al bijna twee maanden vrij en begin nu echt wel uitgerust te raken! Dus... ik begin me nu ook een beetje te vervelen...
    Heel veel groeten, heel goede reis verder!
    Truus (en natuurlijk ook van {Pieter, Bram en Sas)

• 30 December 2011 - 09:43

Marcel:

gaaf! doe maar voorzichtig, kun je thuis verslag doen van je ski vakantie.

• 30 December 2011 - 17:53

Bernadette:

Mooie verhalen en foto's, fijn dat jullie het goed hebben! Veel plezier morgen op de laatste dag vh jaar en de laatste week van jullie reis, waar je de prachtige watervallen en grote vlinders in Iguazú zult gaat zien. Liefs voor allebei

• 30 December 2011 - 21:43

Ina:

Wat leuk om vanuit ons kikkerlandje jullie te volgen. Hier waait het ook, maar niet zoals bij jullie. En het is hier veel te warm (10 Gr.). Morgen oudjaarsdag. Ben benieuwd waar jullie dat beleven en op welk tijdstip het voor jullie jaarwisseling is. Helemaal aan de andere kant van onze wereldbol.
    Lieve groet ina

• 31 December 2011 - 10:26

Joke:

Hallo Jeanne en Kees
    Het is bij jullie 4 uur vroeger dan bij ons, dus de jaarwisseling laat ook nog even langer op zich wachten. Ik las in het reisverslag dat jullie met de kerst al een soort oud- en nieuw gevierd hebben. Hier wordt driftig met carbid geschoten. Geniet nog van jullie prachtige reis, ik wens jullie een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2012.

• 31 December 2011 - 12:06

Truus:

Hoi Jeanne en Kees,
    Een ZAaaaLIG uiteinde (een beetje Limburgs mag wel, toch?) en een heel mooi nieuwjaar! We zullen vanavond om 8 uur (hier) aan jullie denken!
    Liefs,
    Truus en Pieter

• 31 December 2011 - 15:45

Thea:

Hoi Jeanne en Kees,

Wat fantastisch allemaal wat jullie mee maken!!! En onwijs leuk om zo op deze manier mee te mogen genieten met jullie! Het is nu dus Oudjaarsdag en ik heb al heerlijk van de oliebollen en appelflappen gesmuld! Ik wil jullie dan ook een hele fijne jaarwisseling toewensen en nog een hele fijne vakantie verder!!!!! Blijf lekker genieten!
    Groetjes Thea