yogyakarta - Reisverslag uit Brontokusuman, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu yogyakarta - Reisverslag uit Brontokusuman, Indonesië van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

27 Juli 2013 | Indonesië, Brontokusuman

Het aftellen is al begonnen.
We zijn over de helft.

Eergisteren regen in Wonosobo. Onderweg weer veel gehobbel en files. Maar ook leuke stops en mooie plaatjes. In Wonosobo toch maar besloten om een parapluutje te kopen. En dat werkt. Trouwens, een hele rijke chinees had daar een gebouw laten neerzetten, wat leek op het capitool, met het vrijheidsbeeld er bovenop en wat oogde als monument terwijl het maar 10 jaar oud was. Bestemming: meubelhal..... doodzonde!

Gisteren heel vroeg vertrokken naar het Dieng plateau. En wat hadden we een geluk. Mooi weer!
Omdat er een brug in reparatie lag moesten we overstappen op een ander busje na de brug. Chaos!

Bij het Dieng plateau waar we heel oude tempeltjes zagen en heel vieze zwavel roken ook nog diverse mooie plaatjes geschoten waarvoor we wel een fikse klim moesten maken, hoezo plat(eau)...

En toen belandden we na een keer een hele voorspoedige reis, zonder al te veel gaten in de weg, bij het voorlopig hoogtepunt van deze vakantie: de Borobudur.
Het grootste boeddhistische bouwwerk ter wereld. Ontdekt door de Brit Raffles, gerestaureerd door de nederlanders begin 20e eeuw en opnieuw grondig gerestaureerd door Unesco in de 70er jaren.
Werkelijk een imponerend bouwwerk. En wederom prachtig weer. Wat bijzonder was is dat we veel foto's konden maken zonder ook maar een andere toerist erop.

En nu 3 nachten (pfft) in YogYakarta. Vandaag een Becaktoer gemaakt met fietsbecaks. Hard werken voor die jongens.
Een kampong en het paleis van de Sultan (wat een verschil) bezocht. En naar Vredeburg, een museum met fantastische tableaus over de geschiedenis van Indonesie vanaf 1830.
De nederlanders werden niet heel positief neergezet!

Straks, de laatste dagen op Java, gaan we etappes afleggen van 5 x steeds in een ander hotel. Dus nu nog even genieten van de relatieve rust.
Vanavond naar een lokale voorstelling maar daarover morgen meer. Nu een duik in ons zwembad voor de deur :-)
En morgen..... geen programma. Ook wel eens fijn.

• 27 Juli 2013 - 11:00

Cisca:

hoi schone zus en zwager, wat een leuke verslagen om steeds weer te lezen.
    lijkt wel alsof je op schrijfcursus bent geweest voor korte en puntige columns! er zitten in ieder geval een hoop cliff hangers in en je houdt je lezers nieuwsgierig
    misschien moeten wij toch ook maar eens een reisje naar indonesie maken.
    ben sinds de brugklas altijd nieuwsgierig geweest naar die beroemde Borobudur. we hadden toen een projectweek over Indonesie en ik was ingedeeld in het groepje dat een replica daarvan mocht maken... van piepschuim! het bouwwerk nam uiteindelijk een kwart klaslokaal in beslag na een weekje figuurzagen, plakken en goud verven met leerlingen uit alle klassen. en passant leerden we alles over stoepa's.
    Geniet lekker van een relaxdagje tussendoor.
    Ik houd me aanbevolen voor een mooie presentatie van je foto's straks, gaan wij weer lekker loempiaatjes bakken ;-)
    groetjes vanuit bijna- onweerachtig Kerkwijk op zaterdagochtend! Cisca

• 27 Juli 2013 - 14:34

Maarten:

Met de voorstelling bedoel je vast het Ramayana ballet bij de Prambanan tempels?
    Destijds vond ik het prachtig,natuurlijk helemaal met de tempels als decor.
    Goed Yogyakarta dus,ja dan schiet het wel op zo langzamerhand,maar Yogya is altijd leuk en heel goed,dat jullie daar een paar dagen zitten.
    Yogya is ook wel weer een drukke stad,maar op de een of andere manier hangt daar altijd een ontspannen sfeer,met name ,s avond,s vond ik het erg leuk om langs de jalan Malioboro te scharrelen. Duizend en een souvenirstalletjes en als je hongerig wordt gewoon maar even op een uitgerold rieten matje op het trottoir gaan zitten en dan heerlijk gaan zitten eten.
    " Aduh je wil maar door en door eten tot ongeveer sakit perut[buikpijn]"
    Veel interessante koloniale architectuur ook in Yogya,als je de kans hebt moet je es naar het oude postkantoor[kantor pos dan giro] ,een prachtig voorbeeld van de art deco,gaan kijken.

Wel een gelukje,dat het zo rustig was bij de Borobudur toen jullie er waren. Je hebt gelijk het is een geweldig bouwwerk en inderdaad zoals jij ook stelt een hoogtepunt van iedere reis naar Indonesie. Heb je nog een buda aan kunnen raken in een kleine stupa en daarbij je wens kunnen doen?

Dat wordt inderdaad nog heftig met al die reisdagen nog voor de boeg,maar je gaat nog veel moois tegemoet en ik kan je nu al zeggen,dat de Bromo een volgend hoogtepunt wordt. Ach en dan Bali,dat heerlijke Bali,de gekte van een paar toeristenoorden niet mee gerekend,is ook zo prachtig.

Ik hoop voor jullie,dat die regen nu es ophoudt en dat de "Gordel van smaragd"zich in al z,n glorie zal tonen.
    Alle goeds en ik kijk al weer reikhalzend uit naar het volgende verslag, groet maarten

• 27 Juli 2013 - 22:42

Je Broertje:

Hoi zussie,
    Ik weet niet welk verslag ik eerst moet lezen? Dat van Maarten of dat van jou...
    Enfin, de zwart-wit foto vind ik geweldig Jeanne. Weet je inmiddels waar ie is genomen en stond je daar zelf ook?

Groet,