Prachtdag - Reisverslag uit Peking, China van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Prachtdag - Reisverslag uit Peking, China van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Prachtdag

Door: jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

18 Juli 2010 | China, Peking

Vandaag een hoogtepunt beleefd. Een reis naar een klooster Ganden op 4500 meter. Onderweg natuurlijk diverse yaks gezien en op de foto gezet. Stralende dag, superhelder waardoor het nóg mooier was allemaal. Het uitzicht was adembenemend.
Het was er erg rustig, wonderschoon. Heel ingetogen allemaal. Je kon zo gebedsruimtes inlopen waar monniken zaten te bidzingen met trom en bel.

Wat betreft wc's was het een dieptepunt. Als de nood hoog is moet je soms wat gene en schroom overwinnen. Gezamenlijk in een gat in de grond bezig gaan...br. En dan die stank!

Maar dat mocht echt de pret niet drukken, we waren natuurlijk nog een beetje achter adem, zeker op deze nieuwe hoogte (record!) maar konden het ook heel rustig aan doen.
De zussen hadden besloten niet mee te gaan en daar hebben ze geen goed aan gedaan.

Op de terugweg gingen we picknicken in een dorpje waar net een feest aan de gang was. We vilen weer met onze neus in de hak-boter. Zang en dans in prachtige kostuums. Gewelidig gewoon.
Volgens onze Tibetaanse gids een feest voor een goed oogst. Het is hun gegund, zo prachtig.

Dit was zo'n dag met een strikje. De reis, het klooster, het feest, de zon, het kon niet mooier.

Ons hotel staat in het mooiste gedeelte van Lhasa. Vlak bij de Jokhang, ook een klooster. Daaromheen lopen heel veel mensen een soort processie waarbij ze zich meermalen op de buik storten.
In de omgeving zijn honderden winkeltjes met van alles. Op alles moet je pingelen.

Gisteravond een beetje een toeristenavondje gehad met een buffet en een optreden met dans en zang. Wel aardig maar niet hoogstaand.
Hier in Lhasa komen we voor het eerst heel veel Europeanen tegen en zeker ook Nederlanders.

Morgen gaan we WW'er verder. Nog twee redelijk luxe stops en daarna wordt het afzien... Slapen in tenten, geen warm water en verder ook niet veel luxe. Maakt niet uit.

De groep is echt heel leuk en we hebben veel lol. Ook niet onbelangrijk.
Tot de volgende keer.

• 18 Juli 2010 - 12:35

Ina :

Hoi Jeanne en Kees,
    Alles gelezen, prachtig! Wat heerlijk dat jullie het zo treffen met alles (nou ja, de hygiene daargelaten) We zijn nu terug va Terschelling, daarom nu pas een reactie. Onze ervaringen verbleken wel een beetje (!) bij die van jullie.
    Maar we genieten op afstand heel erg mee en googlen af en toe eens om de plaatsen op het scherm te bekijken.
    Liefs Ina