Nawoord - Reisverslag uit Sappemeer, Nederland van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Nawoord - Reisverslag uit Sappemeer, Nederland van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Nawoord

Door: jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

01 Augustus 2010 | Nederland, Sappemeer

Inmiddels een dagje thuis. Wat lekker om weer in je eigen bed te slapen en de rest....
Heb nog een beetje last van een jetlag en was dus al om half 6 op. Lekker lange dag met was, was en nog eens was.
Inmiddels is zoon ook gearriveerd en vol verhalen over Frankrijk en Monaco.Hij heeft NB winst gemaakt in het Casino ter plaatse.
Maar goed, vervolg terugreis:

Het was nog een hele kunst om Kathmandu te verlaten. Bij binnenkomst op het vliegveld een scan voor alle tassen. Voor de boarding werd de handbagage goed gecontroleerd. Bij sommigen moest echt alle eruit (tot grote ergernissen en stijgende irritaties), bij mij vroegen ze gewoon of ik iets ‘gevaarlijks’ erin had zitten en geloofden ze me op m’n blauwe ogen toen ik dat ontkende.
Maar als ik dacht dat ik er was….
Nogmaals een check bij het verlaten van de wachtruimte en nog een uitgebreide controle (van de Indiase crew, die de Nepalezen vast niet vertrouwden, werd nogmaals alles gecontroleerd, inclusief fouillering van in totaal 3 keer). Ook dit keer kwam ik er weer makkelijk vanaf maar medereisgenoten waren vaak drie keer de pineut.
Overigens hebben ze de schaar in m’n EHBO-setje niet gevonden, echter in Delhi was ik m wel kwijt aan een alerte dame.
In Delhi was het warm, klam, vochtig en vies.
We hebben een omweg gemaakt om nog wat te sightseenen . Om de reis goed af te sluiten zouden we gezamenlijk eten in een restaurant. Daar aangekomen bleek dat er geeen alcohol geschonken mocht worden omdat het in het regeringsdistrict lag…. Nou ja. Wat een leuk afscheidsfeestje. De hele vakantie lekker aan het bier geweest en nu cola?
Maar goed, het eten was lekker en zeer nuchter zochten we het hortel op. Dit bleek in een buurt te staan waar ik zelfs overdag niet graag buiten zou lopen.
In een oergezellig restaurant (maar niet heus) hebben we ons laatste pilsje gedronken en omdat we heel vroeg moesten vertrekken lagen we er vroeg in. Wij hadden nog mazzel met de kamer, er waren alleen een paar vlooien en de airco deed het niet. Anderen hadden veel last van vliegen en kakkerlakken…
De volgende ochtend voor dag en dauw weer op pad. We passeerden honderden pelgrimgangers die getooid met een versierde stok waaraan twee emmertjes hingen, huiswaarts liepen. Ze waren bij de Ganges geweest om heilzaam water te halen, te laten zegenen om dit vervolgens mee te nemen voor zieke familieleden. Dit ritueel gebeurt gedurende 15 degen in juli/aug. En de mannen lopen vaak honderden kilometers met het gewicht op hun schouders.

Toen nog even hangen op het spiksplinternieuwe vliegveld van Delhi en dankzij het verzoek om extra beenruimte hebben we een zeer comfortabele vlucht gehad.

Van München naar A'dam zaten we een een cityhopper, ook weer wat anders.
Deze vakantie heb ik van de meeste vervoermiddelen gebruik gemaakt én de meest verschillende gezien.
Paard en wagen, volgeladen fietsen, tuktuks, motoren voor het hele gezin etc etc.

Ook heb ik geconstateerd dat de vrouwen in Azië het zware werk doen.Overal in hotels worden je koffers naar en van de kamers gebracht door vaak hele iele vrouwen, in de bouw zie je meer vrouwen dan mannen, als politieagente in het verkeer en verder ook overal. Het zal wel toeval zijn maar mannen zag ik vaak kaarten of babbelen of andere sociale bezigheden uitvoeren...

In Amsterdam ging het allemaal heel vlotjes en voor we het wisten was het afscheidsmoment daar.
Je bent toch meer dan drie weken heel intensief met 'vreemden' opgetrokken en je neemt afscheid alsof je elkaar al jaren kent. Vreemd fenomeen.
Ik weet zeker dat ik enkelen nog terug ga zien en dat is hartstikke leuk.
Het hele groepsgebeuren heeft me gefascineerd én ik vond het ook geweldig.

Reisgenoten:bedankt dat jullie onze reis mede tot zo'n succes hebben gemaakt.

Verslavend?
Ja!

• 01 Augustus 2010 - 18:07

Jeanne Dohmen:

De video is van de debatterende monnikken in Ganden-klooster.