Laatste halte - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Laatste halte - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Laatste halte

Door: jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

28 Juli 2010 | Nepal, Kathmandu

Haha, de reactie onder het vorige verslag behoeft misschien enige toelichting.
Niels en Sandra had ik al eerder voorgesteld. Onze groep bestaat uit 2 oudere paren ( waaronder wij), 2 zussen van in de 50 en 2 jonge stellen van tussen de 25 en 35.
We eten en kletsen en drinken heel regelmatig met N & S en bespreken in alle openheid wat er allemaal speelt. Zonder al te veel uit de school te klappen mag ik wel zeggen dat Sandra (nog) niet de ideale schoondochter schijnt te zijn. En ik vind het een leuk stel dat heel goed bij elkaar past en het heel goed heeft samen. Vandaar dat ze mij geadopteerd hebben als schoonmoeder, een zeer eervolle functie!

Ik lig nu in bed een beetje te mijmeren. Was om 6 uur wakker en kon de slaap niet meer hervatten.

Wat deze reis bijzonder maakt is het enorme verschil met onze gewoonten, cultuur en normen. En de vele indrukken die we opdoen.
Gisteren nog even m'n tweede schijfje foto's bekeken ( de eerste van 8 GB was al in Lhasa vol) en we hebben zoveel gezien en gedaan, ongelooflijk.
Dat we op de Chinese muur liepen, in de verboden stad, de hutongs, theeceremonie, acrobatenshow, het zomerpaleis. ( daar hebben we nog 2 kunstwerken gekocht die nu al bijna 4 weken in de tas zitten, ben wel benieuwd of ik ze nog steeds mooi vind thuis...)
Terracottaleger, dans en zangshow, heerlijk eten steeds, panda's (had ik al verteld dat we weer mazzel hadden met het weer: het regende nl...? Dan zijn de panda's veel actiever en konden we ze goed bewonderen).

Voetbalfinale in Xi' an, de taxiritten in Chengdu; werkelijk, de mooiste sixflagattractie is er niks bij, en dat voor Max. 2,5 euro...kriskras door het verkeer, door rood, toeteren en het recht van de brutaalste geldt. En het gaat allemaal goed!

Eten in rare tentjes, met N en S een soort gourmetten gedaan, waar geen tourist zich vermoedelijk aan waagt. En dat incl drank voor nog geen 4 euro pp.

Ook hier hebben we de term: prijs per minuut plezier (ppmp) geïntroduceerd en die ligt vaak heel laag.

We leren pingelen als de beste. Vooral in Tibet ging dat steeds beter. Zelfs bij het kopen van een fles water gaat dat op. Dat was in Sakya, waar de mensen nog nooit een digitale camera hadden gezien. Wel overal mobieltjes, maar zo'n plaatje van zichzelf, daar moeten ze enorm om lachen.
Ook in Tibet zijn we nog steeds een bezienswaardigheid. Soms maken ze openlijk, soms erg opvallend stiekem een foto van ons.

Vervolg opsomming: de reizen per nachttrein, dikke lol, de kloosters in Tibet met de deskundige uitleg van Shampel, de debatten van de monnikken op de binnenplaats en daarna de gezamenlijke gebeden in de grote zaal, de kora's lopen tussen de diep-gelovigen, de wonderlijke Yakken en wat ze er allemaal mee doen. Je moet niet te veel opletten hoe ze in de winkels liggen want dan heb je gegeten en gedronken... Het duurde even voor je de yakboterlucht weer kwijt bent want heel Tibet ruikt naar yakboter. (wordt gebruikt voor kaarsen in de kloosters en je kunt een thermoskan kopen waarmee je de brandschalen bij kunt vullen).

De hoogte, die je lichaam en hoofd compleet uit balans brengt. Het viel wel mee en we hebben nu we weer laag zijn meer energie ( als het goed is)

De koppies van de kinderen die -verpest door toeristen- steeds meer beginnen te bedelen.
Het wonderschone landschap van Tibet, de bergen, de nomadendorpjes, de gebedsvlaggetjes, gebedsmolens en souveniers.
De busritten over adembenemende passen, de stokoude monnik bovenop de laatste pas voor Nepal, die graan opgooide en er een wens bij uitriep, volkomen tevreden in de sneeuw en kou. De Everest die voor ons stond te pronken in dag- en nachtlicht.
Ik mocht nog even fotograaf spelen. Een jongen maakte foto's van zijn bruid en toen heb ik er een aantal van hun samen gemaakt. Liggend voor het paar en de Everest.

De vele vele controles in Tibet uit de bus, paspoorten checken, zelfs voor de toegang tot het expeditiekamp bij de Everest.

De kleine ergernissen over de verleerde infromatie, de roddeltjes en goede gesprekken binnen de groep, de verwondering en verbazing over wat we zien en meemaken.
En natuurlijk de toiletten, de geur, het gebrek aan papier overal. Handbagage bestaat uit, geld, papieren water én wcpapier.

De cultuurshock bij aankomst in Last Resort wat achteraf toch lekker relaxed bleek te zijn.

En nu Kathmandu. Gisteren veel regen, niets meer gedaan. Mooi hotel (een verademing na bijna een week mmmmm iets minder)
Straks naar de apentempel en de oude stad. Wordt vervolgd.

We komen vrijdag ook nog even in New Delhi, maar ik betwijfel of we daar veel van meekrijgen. Er moest nog wel een visum worden geregeld dus deze reis wordt omgedoopt in China, Tibet, Nepal en India.

• 28 Juli 2010 - 19:52

Saskia:

Heb genoten van jullie belevenissen... maar dat van het papieren water is mij niet helemaal duidelijk tssss
    Heb goeie laatste dagen en alvast welkom thuis!
    Liefs van Sas

• 29 Juli 2010 - 01:21