gearriveerd in chengdu - Reisverslag uit Peking, China van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu gearriveerd in chengdu - Reisverslag uit Peking, China van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

gearriveerd in chengdu

Door: jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

13 Juli 2010 | China, Peking

Dag 7 alweer. En het is te veel om op te noemen. Deze compu is heel traag dus ik eaag me nu maar even niet aan foto's maar geloof me: ik heb er al zo'n 1000 gemaakt.
Het is overweldigend en indrukwekkend.
De eerste avond nog naar een Acrobatenshow geweest. Super gewoon.
De tweede dag Peking zijn we gelopen naar en door de verboden stad. Het regende pijpestelen maar dat mocht de pret niet drukken. duizenden gekleurde paraplu's kleurden de verboden stad. En het is maar goed dat we zo lang zijn, anders hadden we heel wat prikken moeten incasseren.
Kees en ik zijn trouwens een bezienswaardigheid en er wordt regelmatig gevraagd of ze met ons op de foto mogen. We voelen ons af en toe echt bekende onbekende nederlanders in china. Ook nastaren, wijzen en lachen behoort tot de dagelijkse verwonderpunten.
Na de verboden stad een heerlijke lunch genoten. Het is steeds weer verrassend wat er voor je neus komt, maar het is altijd heerlijk. Overigens eten ze hier de hele dag door warm.

s'Avonds gingen we met de nachttrein naar Xi"an. Alweer een debuut voor ons.
We zaten met een gezellig stel in een coup'e en het is echt manoevreren op de vierkante milimeter.
Ons gezelschap bestaat uit 2 oudere stellen (waaronder wij) 2 jonge stellen en 2 zussen. De laatsten (friezinnen) integreren niet heel gemakkelijk maar dat is geen probleem. We lachen heel wat af en ik vind dat we het echt egtroffen hebben met de groep.
De trein is trouwens heel smerig en je moet beslist geen smetvrees hebben om het een beetje goed te doorstaan.

In Xi"an een kruidenmarkt bezocht en toen (helaas te krot) naar het terracotta-leger. Je weet echt niet wat je ziet. Enorme hallen met opgravingen. Prachtig.s'Avonds dumplings gegeten (mmmmm) en naar een chines dansshow.
Het kost hier echt helemaal niks dus je doet aan alles mee.
Tsja en 's nachts.... Nederland Spanje met 30 nederlanders in het hotel... nou ja, daar hoef ik niet veel over te zeggen. We hadden ons verheugd op een feestje maar dat ging helaas niet door.

Het programma is vol en veel en soms te. Maar je bent hier maar zo kort dat je ook eigenlijk alles wel wilt doen.

Gister weer in de trein om 4 uur tot vanmorgen 9 uur. Eigenlijk wel heel relaxed. Een beetje bijkomen van alle indrukken en culturele hoogtepunten.
Weer bijna in m'n broek gepietst van het lachen maar qua hygiene zou dat toch niet veel uitmaken ;-)

Gelijk vanuit statio naar een panda-reservaat. Het regende weeer dat t goot in t begin, maar elk nadeel heb z'n voordeel: anders waren de panda's allang in slaap gesukkeld en nu waren ze wakker en was het niet heel druk.
Nu dus heerlijk gedoucht en opgefrist, de was meegegeven en straks chengdu verkennen.

Ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal geweldig is (behalve het slecht geregelde bezoek aan terracottaleger). Het valt me dik mee. Kees krijgt nu even een uurtje rust maar met hem gaat het ook goed.
We zijn 2 nachten hier en dan.... Lhasa.

Nog even over de chinezen: ze rochelen, boeren, spugen wat af en er zijn weinig engels sprekende chinezen. Maar in elke stad is een plaatselijke gids die alles al geregeld heeft.
Tot zover.
Koe: gaat ie goed? Is Ludo gearriveerd?
Jullie straks ook een goede vakantie.
XXXX Jeanne en Kees