Confrontatie met de oorlog - Reisverslag uit Mỹ Lại (4), Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Confrontatie met de oorlog - Reisverslag uit Mỹ Lại (4), Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Confrontatie met de oorlog

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

27 Juli 2015 | Vietnam, Mỹ Lại (4)

Om 8 uur zaten we op de fiets. En nog een fatsoenlijke ook. Het fietsen in Vietnam is -net als oversteken- een soort Russische roulette. Niet omkijken en gewoon gaan. Twijfelen is levensgevaarlijk. De hele kunst in het verkeer is om heel voorspelbaar te zijn. Dan vliegen de brommers en auto's vanzelf om je heen.

Hier zijn we blij als het een beetje bewolkt is. Dan brandt de zon niet zo meedogenloos op je huid.
En tijdens het fietsen maak je wind wat ook weer een beetje verkoelt. Want het is nog steeds een graad of 35 hier.

Een stop aan het strand, een lunch aan een riviertje..... het leven is zo slecht nog niet. Verse inktvis, naast je op een vuurtje gebakken. Wil je kokosnotenmelk, dan wordt de noot ter plekke uit de boom gehaald!

Inmiddels zakken we per bus over soms goede soms slechte wegen verder naar het zuiden.
We hebben net een stop gemaakt bij het plaatsje My Lai, waar in 1968 504 mensen zijn afgeslacht door de Amerikanen. Voornamelijk vrouwen, kinderen en ouderen. Er zou daar een hele groep vietkongstrijders zich schuil houden. Uit frustratie over verkeerde informatie en de kameraden die de amerikanen hadden verloren hebben ze iedereen vermoord. Een paar toevallig overlevenden vertellen getraumatiseerd hun verhaal. Wie de film Platoon heeft gezien herkent dit verhaal.
Wel bijzonder om daar een Nederlandse documentaire te bekijken gemaakt door Reporter in 1993.
Tijdens deze reportage gaat een Amerikaanse helikopterpiloot terug naar het gebied. Hij heeft eraan bijgedragen dat het moorden werd gestopt en dat enkele kinderen werden gespaard.
Het was erg aangrijpend en iedereen was er stil van. Een macabere plastiek illustreert de waanzin van de gebeurtenis.
We hoorden net dat het in Ha long 24 uur heeft geregend en er overstromingen waren. Triest voor de toeristen die na ons naar Ha Long baai gingen want waarschijnlijk konden ze het vanaf Hanoi niet eens bereiken.

Enfin, we eindigen deze etappe in een prachtig hotel waar je met recht kunt spreken van een "room with a view".

• 28 Juli 2015 - 20:18

Ina:

Leuk die bamboe kamer.
    En die kamers met zo'n uitzicht bestaan dus echt? Niet alleen in de brochures?

De trieste geschiedenis van Vietnam, wat doen mensen elkaar aan en waarom???
    En hoe een land zich dan herstelt, dat kan dus ook.

veel plezier, we genieten met jullie mee vanuit koud en nat Nederland, 15 grade brrrr

• 30 Juli 2015 - 11:54

Bassie Bas Bas:

Fijn dat jullie het naar de zin hebben, My Lai wordt je niet echt vrolijk van maar je bent er geweest en dat is op zich wel een ervaring.

Gegroet