De laatste dagen in Vietnam - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Vietnam - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

05 Augustus 2015 | Vietnam, Châu Ðốc

De slotavond in Saigon hebben we gegeten met 2 andere groepsgenoten. Meestal is er wel een clubje dat samen gaat en we sluiten ons regelmatig bij een van de clubjes aan. Dit keer
hadden we met z'n vieren afgesproken en in een klein steegje hebben we heel gezellig en lekker en spotgoedkoop gegeten.
Volgende ochtend reden we in enkele uren naar de zuidelijke delta, het meest welvarende en dichtbevolkte deel van Vietnam. Talloze vertakkingen van de Mekong-rivier maken dit vlakke gebied uiterst vruchtbaar. Waar je ook rijdt, overal zie je groene rijstvelden en akkertjes waarop ananas, kokosnoten, pinda's of tabak verbouwd wordt. Onderweg maakten we een boottochtje in My Tho door kleine kanaaltjes. Ook hebben we weer een kleine werkplaats bezocht waar kokossnoepjes worden gemaakt. Verder konden we allerlei exotische vruchten proeven en werd de toeristische trip compleet door een tochtje met paard en wagen.
In Can Tho, waar we overnachtten wachtte ons een hele grote verrassing. Kees en ik kregen de enige ' special room'. We waren helemaal verbijsterd toen we binnenkwamen. Eerst een zitkamer, dan een megaslaapkamer met extra hangmat en een computergestuurde bad/douche waar je bijna een cursus voor moest volgen om hem te snappen.
Maar het verblijf hier, hoewel heel kort, was echt een kadootje.
De reisleidster gunde het ons.

Wat ze ons niet gunde was een uitslaapdag in deze prachtige suite. ;-(
Maar ja we doen het onszelf aan...

Vanochtend om 6 uur nl. vertrek richting drijvende markt, waar allerlei verse waar verhandeld wordt. Echt een lust voor oog en oor. Je kijkt je ogen uit hoe gehandeld wordt waarna de goederen overgeheveld worden.
Tijdens het varen trekt de oever als een film aan je voorbij. Zittend op hun veranda doen vrouwen de was, of bereiden ze het eten. Mannen die zich voor het oog van de natie afdrogen, je komt van alles tegen. Restaurantjes aan de haven bieden op het menu delicatessen van de streek: kikker, schildpad en slang. Dat laatste had Kees de avond tevoren natuurlijk geprobeerd en met smaak!
Onderweg nog een noodlefabriekje bezocht zodat we ook weten hoe dat gemaakt wordt.

En nu zitten we in Chau Doc.
Het contrast qua hotel kan niet groter. Een armoedig zooitje.
Dit is de laatste stop in Vietnam. Morgen gaan we met de boot de grens over. Op naar wat het hoogtepunt schijnt te zijn van deze reis. De Angkor Wat.
En we hebben al zoveel hoogtepunten gehad.....