Even de jas aan - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Even de jas aan - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Even de jas aan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

01 Augustus 2015 | Vietnam, Ðà Lạt

Omdat je er bijna de klok op gelijk kunt zetten wanneer het gaat regenen, stegen we om half 8 op onze stalen paarden met ridders om de omgeving te verkennen. Nu dus eens zelf als scooterpassagier door het drukke verkeer.
Het ging soms behoorlijk hard en ik was blij dat ik een vestje en jas aan had gedaan. Nog niet eerder had ik deze kledingstukken nodig gehad.
Onderweg hebben we de vruchtbare en mooie omgeving van Da Lat verkend met koffieplantages (ook Weezelkoffie/ kopi luwak), bloemenkassen en als hoogtepunt een zijde-fabriekje. Van cocon tot sjaal hebben we kunnen aanschouwen. Erg interessant.

Dit hooggebergte is een geliefd oord voor jonggehuwden (goedgekozen bestemming van ons dus...) omdat het er gemiddeld 22 graden is en dus veel kouder dan in de rest van het land. Je moet dichter tegen elkaar aankruipen om een beetje op temperatuur te blijven. Voor ons zijn het gewoon zomerse waarden en de regen is ons ook niet vreemd hoewel het hier wel ineens met bakken uit de hemel kan komen vallen.

Op de drukke markt die als het droog is losbarst op straat en onder dak kun je alles krijgen wat je maar wil hebben. Van rattenval tot offer-nepgeld.
En duur is het niet hier. Wij hanteren meestal de bierprijsnorm in restaurants. Als het bier 20.000 dong (80 cent) kost, dan is het een gemiddeld restaurant. Gerechten zijn dan tussen de 2 en 6 euro. Maar we hebben ook wel eens geluncht voor 100.000 dong in totaal. incl. drankjes.
Als we net gepind hebben zijn we multimiljonair, maar het kapitaal slinkt snel. De taxi kostte in Da Lat 80 eurocent.

Na een lange busrit zijn we nu aangekomen in de bruisende hoofdstad Ho Chi Minh-city oftewel Saigon. Een enorm drukke stad, waar de franse invloeden nog zeer merkbaar zijn. Maar daarover de volgende keer meer.

Nog even voor Arie en Jan.
Zeer vereerd dat ik nu een gecertificeerde 'V' ben hoewel ik mezelf die titel nog niet durf te geven.
Qua verdere ontwikkeling van mijn vogelkennis ben ik hier in het verkeerde land want afgezien van kippen en eenden (vnl voor bereiding in de keuken) en wat witte reigertjes heb ik nog niet veel vogels gehoord, laat staan gezien.

• 02 Augustus 2015 - 10:46

Marijke:

Inderdaad nog een verlate huwelijksreis voor jullie dus. Doe er je voordeel mee. Klinkt allemaal heel goed. Veel plezier nog!