Halong Baai - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu Halong Baai - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Jeanne Dohmen - WaarBenJij.nu

Halong Baai

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

24 Juli 2015 | Vietnam, Hạ Long

Halong baai.

Een prachtig gebied aan de oostkant van Vietnam is de Ha long baai. Een Karstgebergte.
Ongeveer 1900 eilandjes, meestal in de vorm van een omgekeerde pudding of langgerekte bolhoed.
We gingen aan boord van twee schepen die gezusterlijk richting gebergte voeren. Aan boord lunch van verse zeevis.
De omgeving was mysterieus en prachtig. Het was helaas een beetje heiig maar gelukkig droog.

Dit was een van de redenen waarom ik graag naar Vitnam wilde en ik werd zeker niet teleurgesteld.

Een bezoek aan een grot zorgde voor grote hilariteit en de foto's verklaren een hoop.
De verschijning van Maria, of een vrouwelijke boeddha, maakte het weer goed.

De avond op het dek, een goed gesprek onder het genot van een glaasje wijn, maakte het gevoel van genieten compleet.

Iedereen had een eigen hut met al dan niet werkende airco en na het ontbijt voer de boot weer naar Ha Long.

Terug in Hanoi kregen wij in het hotel een van de spaarzame designkamers toegewezen. Een compleet met bamboe behangen en beplakte hotelkamer, inclusief bed en douche.

Uiteraard gaan we ook kijken naar 's lands eigen culturele aanbod. Het waterpoppenballet. In een bak met water springen en duiken poppen en figuren, bepaalde traditionele verhalen uitbeeldend.
Hoe ze het doen is me nog niet duidelijk geworden maar knap was het wel. Alles begeleid door livemuziek.

Onderweg naar het restaurant kijk je je ogen uit wat op straat gebeurt. De mensen werken, eten, verkopen, spelen en drinken op straat. En ondertussen razen de duizenden scootertjes voorbij.

Dinsdag konden we kiezen; of naar Nihn Bin, of nog een dagje Hanoi.
Wij gingen naar Nihn Bin, waar ook een karstgebergte ligt in het land. Zowel met een boot als een fiets hebben we in 36 graden de omgeving verkend. Best zwaar maar verschrikkelijk mooi.
(Voor Arie en Jan: is dat een zwarte ooivaar op bijgevoegde foto?)

En nu zit ik in de trein te typen. Na een hoop gehannes van 4 volwassenen met hun bagage in een ruimte van nog geen 4 m2 lukte het iedereen op een gegeven moment z'n kooi te vinden. Van slapen is niet veel gekomen maar je rust toch wel uit. En nu schommelen we in een gangetje van 40km per uur gemiddeld naar Hué.

PS Emelie; het eten is hier heerlijk! Veel vis en loempia's met van alles erin. Als we met de hele groep eten doen ze van alles wat en deel je zo'n 6 tot 8 verschillende gerechten. Dus we klagen niet.

• 24 Juli 2015 - 08:37

Marijke:

Dank voor je verslag, klinkt goed! Had die designbamboekamer ook wel willen zien

• 24 Juli 2015 - 20:13

Ina:

Prachtig zo'n karstgebergte. Leuk om het verslag te lezen. Staat die bamboekamet ook op de foto? Nog een panda tegengekomen?

• 26 Juli 2015 - 13:11

Jan En Arie:

Beste Jeanne en Kees,

Nu al een fantasierijke vakantie, lees ik wel!
    We volgen jullie avonturen op de voet.
    Halong baai + kartsgebergte is altijd prachtig.
    Qua foto's lijkt het erg op Yangzhuo ( China)
    Qua VIO heb je het volgens de kenner helemaal goed ( geslaagd!)
    In je vervolgverhaal bespeur ik een flink tempo in het geheel......
    Enfin, we hopen zelf ook nog eens Vietnam met eigen ogen te aanschouwen.
    Mooie foto's ter illustratie (DDOW )
    Heel veel reisplezier verder.

Groeten uit Fryslan.